
Blok poduszki może zawierać łożysko z jednym z kilku rodzajów elementów tocznych, w tym kulkę, wałeczek cylindryczny, wałeczek baryłkowy, wałeczek stożkowy lub tuleję metalową lub syntetyczną. Typ elementu tocznego określa typ bloku poduszki. Różnią się one od „bloków hydraulicznych”, które są obudowami łożysk dostarczanymi bez łożysk i są zwykle przeznaczone do wyższych obciążeń i oddzielnie montowanych łożysk.
Łożysko igiełkowe wybór
Podstawowe zastosowanie obu typów jest takie samo, tzn. montowanie łożyska w sposób bezpieczny, co umożliwia unieruchomienie pierścienia zewnętrznego, a tym samym obrót pierścienia wewnętrznego. Obudowa jest przykręcana do fundamentu przez otwory w podstawie. Obudowy łożysk mogą być typu dzielonego lub stałego. Zobacz nasze łożysko igiełkowe.
Obudowy dzielone są zazwyczaj obudowami dwuczęściowymi, w których można zdjąć pokrywę i podstawę, natomiast inne mogą być obudowami jednoczęściowymi. Aby zapobiec przedostawaniu się kurzu i innych zanieczyszczeń do obudowy, można zastosować różne uszczelnienia. Dzięki temu obudowa zapewnia czyste środowisko, w którym łożysko może obracać się w sposób wolny od zanieczyszczeń, jednocześnie zachowując smarowanie olejem lub smarem, zwiększając tym samym swoją wydajność i żywotność.
Obudowy łożysk są zazwyczaj wykonane z żeliwa szarego. Jednakże do ich produkcji mogą być użyte różne gatunki metali, w tym żeliwo sferoidalne, stal, stal nierdzewna oraz różnego rodzaju termoplasty i tworzywa sztuczne na bazie polietylenu. Element łożyskowy może być wykonany ze stopu stali chromowej 52100 (najczęściej), stali nierdzewnej, tworzywa sztucznego lub materiałów z tuleją, takich jak odlew z brązu SAE660 lub oleju SAE841, impregnowanego brązem spiekanym lub materiałami syntetycznymi.
Norma ISO 113 określa przyjęte na całym świecie wymiary dla bloków hydraulicznych. łożysko skośne, zwane również łożyskiem łopatkowym, jest elementem nowoczesnych turbin wiatrowych, które łączą piastę wirnika z łopatką wirnika. Łożysko umożliwia wymaganą oscylację w celu sterowania obciążeniem i mocą turbiny wiatrowej. System nachylenia pozwala na ustawienie łopatki w żądanej pozycji poprzez dostosowanie aerodynamicznego kąta natarcia. System skoku jest również używany do awaryjnych przerw w pracy systemu turbinowego.
Łożysko igiełkowe konstrukcja
Jako łożyska skokowe stosowane są w większości duże łożyska toczne.Łożysko narażone jest na duże momenty zginające, obciążenia promieniowe i osiowe w obu kierunkach. Elementami tocznymi najnowocześniejszych turbin wiatrowych są zatem łożyska kulkowe, które są stosowane w dwurzędowym czteropunktowym styku. Oznacza to, że każda bieżnia posiada dwa punkty, a w sumie cztery punkty. Inne możliwe opcje to różne rozmieszczenie elementów tocznych lub wielorzędowe łożyska walcowe. Łożysko czołowe nowoczesnych turbin wiatrowych może osiągać średnice większe niż 4 metry.
Łożyska skośne są obciążane i eksploatowane w przypadku łożysk tocznych o stosunkowo niekorzystnym położeniu. Łożyska narażone są na duże obciążenia i niewielkie ruchy zwrotne powodowane przez system rozstawu lub wibracje z profilu wiatru. Niewielkie ruchy posuwisto-zwrotne pomiędzy elementami tocznymi a bieżnią mogą prowadzić do zjawisk zużycia, takich jak fałszywe zalewanie i korozja gnicia. Ponadto duże obciążenia mogą prowadzić do obcięcia elipsy stykowej. Ze względu na małe ruchy posuwisto-zwrotne, metody obliczania trwałości użytkowej łożysk i momentu tarcia nie nadają się do stosowania w łożyskach skośnych. Nowsze koncepcje regulacji skoku, jak np. indywidualna regulacja skoku, prowadzą do zmniejszenia i częstszego występowania amplitud drgań, co może sprzyjać fałszywemu zalewaniu i korozji gnilnej.