Regeneracja turbosprężarek

Naprawa turbin

ASO Bosch Service-Pawlik to także pracownie regeneracji turbosprężarek. Zajmujemy się tym od 1994 roku. Regenerujemy turbiny wszelkiego rodzaju. Pracujemy wyłącznie na wyważarkach marki Schenck, która jest cenionym ekspertem w tej kategorii. Naprawiamy turbosprężarki ‒ wszystkich możliwych typów ‒ samochodów. Proces regeneracyjny, przeprowadzany u nas, przebiega pomyślnie z kilku powodów. Przede wszystkim jest to zasługa zdobytego już przez nas doświadczenia, ale też montażu oryginalnych części Melett, pracy na wyważarkach Schenck oraz innych profesjonalnych urządzeniach. Jako autoryzowany serwis mamy możliwość ciągłego samokształcenia. Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, do każdej turbosprężarki dodajemy nie tylko protokół z wyważenia, ale też roczną kartę gwarancyjną, obowiązującą bez limitu kilometrów.

Jeśli mają Państwo problem z turbiną bądź chcą zasięgnąć profesjonalnej porady, zapraszamy pod numer: 609-707-060. Postaramy się rozwiać wszystkie Państwa wątpliwości oraz pomóc w rozwiązaniu tego problemu.

Turbosprężarka - trochę historii

Turbodoładowanie, czyli wspomaganie pracy silnika w oparciu o jego własne gazy spalinowe, to wynalazek z początku XX wieku. Pierwotnie było ono wykorzystywane wyłącznie w samochodach ciężarowych. Zmieniło się to w latach 70., kiedy to turbosprężarki zaczęły gościć pod maską aut osobowych.

Minął też już okres, w których turbina była zarezerwowana tylko dla samochodów sportowych. Dzisiaj prawie każdy pojazd z silnikiem diesla jest w nią zaopatrzony, a znawcy tematu mówią, że „suszarka” to najprostszy sposób na doładowanie mocy silnika. Tylko czy, aby na pewno przynosi ona same korzyści?

Ups, turbina traci moc!

Regeneracja turbiny jest jednym z dwóch rozwiązań w przypadku, gdy dojdzie do jej uszkodzenia. Trwałość turbosprężarki jest oczywiście zależna od sposobu użytkowania auta przez posiadacza, jednakże przyjęło się oznaczać, że wynosi ona około 200 tys. kilometrów. Są osoby, które dzięki regularnej wymianie oleju i filtrów powietrza cieszą się bardzo długo jej bezawaryjną pracą.

Cały proces regeneracyjny podzielić można na dwie zasadnicze części: diagnozę i naprawę. Warto udać się do sprawdzonego i profesjonalnego serwisu, ponieważ ustalenie przyczyny uszkodzenia jest w tym przypadku bardzo istotne i znacznie warunkuje dalszą pracę turbiny. Należy pamiętać, że prawidłowo zregenerowana turbosprężarka ma taką samą trwałość jak nowa! Poza tym warto mieć na uwadze, że zwlekanie z naprawą może skutkować dodatkowymi usterkami, a w rezultacie – zwiększeniem jej kosztów.

Sposób regeneracji oparty jest na przyczynie awarii. Głównie polega on na demontażu uszkodzonych, bądź też już zużytych, części turbosprężarki i wymianie ich na nowe elementy. Natomiast przeprowadzenie kontroli punktów pomiarowych turbosprężarki pozwala na dokładną ocenę stopnia jej uszkodzenia.

Proces regeneracyjny zaczyna się tak naprawdę już w momencie dotarcia turbiny do naszego serwisu. Na początku odczytujemy model turbosprężarki oraz jej numer seryjny. Później rozpoczyna się właściwy proces rozbiórki turbosprężarki oraz jej czyszczenie. Następnie przy pomocy punktaka wykonywane są znaki na korpusie dolotowym i wylotowym. Demontuje się, a później sprawdza, zawór podciśnieniowy. Turbosprężarkę montuje się w imadło. Nasz pracownik uderza punktakiem w śruby mocujące część wydechową do rdzenia turbosprężarki. Śruby zostają wykręcone, a turbina zostaje zdemontowana z imadła. Dochodzi do rozpołowienia się turbiny. W dalszej kolejności, demontowana jest cała zmienna geometria, a kierownice są sprawdzane pod kątem jakichkolwiek uszkodzeń. Rdzeń turbosprężarki dociera na imadło. Rozdzielony zostaje korpus dolotowy od rdzenia. Następnie odkręcamy nakrętkę mocującą koło kompresji do wałka głównego. Demontowany zostaje wirnik, przechodzi on później ocenę stanu technicznego. W dalszym etapie następuje demontaż wałka, pierścienia uszczelniającego, talerzyka, uszczelek, łożyska oporowego, drugiego rozrzutnika, a także tulejki. Po tym demontażu, zabezpiecza się pewne elementy przed piaskowaniem, a inne trafiają do myjki wysokociśnieniowej. W końcowym etapie, elementy te są przedmuchiwane, zbierane i przenoszone do czystego pomieszczenia. W tzw. czystym pomieszczeniu dokonuje się m.in. ponownej oceny elementów, wypisuje się części do wymiany, myje się pewne elementy w myjce, następuje też wyważenie oraz pomiar pól korekcyjnych. Po wyważeniu wałka, następuje proces składania rdzenia turbosprężarki. Turbosprężarka, zrobiona już na „gotowe”, czeka tylko na regulację zmiennej geometrii.

Przyczyny awarii turbosprężarek (turbin)

Przyczyny awarii turbosprężarek podzielić można na dwie grupy: wewnętrzne i zewnętrzne. Przy czym ciekawe jest to że, te pierwsze zdarzają się naprawdę rzadko. Przyczyny wewnętrzne to po prostu wady produkcyjne. Zdecydowanie częściej do serwisu trafiają turbiny, które są uszkodzone wskutek impulsów zewnętrznych. O jakich przyczynach awarii mówi się zatem najczęściej?

Głównym winowajcą są ‒ w tym przypadku ‒ zanieczyszczenia, znajdujące się w oleju silnikowym. To one doprowadzają do uszkodzeń łożyska oporowego bądź ślizgowego. Zużyty olej (lub po prostu olej niskiej jakości) potrafi wyrządzić wiele złego. Głębokie zarysowania mogą wystąpić nie tylko na łożyskach, ale też np. na czopie wałka turbosprężarki. Dlatego zaleca się kupno dobrej jakości oleju oraz jego systematyczną wymianę. Koniecznie trzeba też pamiętać o tym, że typ oleju musi zostać odpowiednio dobrany pod dany silnik.

Drugą, równie częstą przyczyną awarii turbosprężarek jest brak odpowiedniego smarowania. Doprowadza on do zatarcia łożyska oraz przebarwień, które występują na skutek bezpośredniego kontaktu pomiędzy poszczególnymi częściami, a ten z kolei jest właśnie uwarunkowany zbyt małą ilością oleju. Warto, co pewien czas, czyścić przewody doprowadzające olej do turbosprężarki oraz sprawdzać jego ciśnienie.

Przegrzanie to proces, w którym dochodzi do przywierania oleju na wałku turbosprężarki, w rezultacie – olej podlega zwęgleniu i niszczy wałek. Nierzadko zdarza się, że to zjawisko jest przyczyną awarii turbin. Najczęściej doprowadza do tego zbyt wysoka temperatura spalin. Zwęglony olej może doprowadzić do wielu uszkodzeń w obrębie całej turbiny. Wpływ na to może mieć m.in. zbyt gwałtowne wyłączanie silnika tuż po skończonej pracy.

Kolejną przyczyną omawianej awarii są uszkodzenia wywołane przez ciała obce. Takim ciałem może być w zasadzie wszystko, co dostanie się do turbosprężarki przez wlot powietrza bądź wydechu. Mogą to być małe, pęknięte elementy silnika itp. Często zdarza się, że dostają się one do turbiny przez uszkodzone przewody. Mogą też być wsysane przez uszkodzony filtr powietrza. Do najczęściej uszkodzonych elementów wskutek tej przyczyny, zaliczyć można: łopaty koła kompresji i wirnik turbosprężarki. Należy więc pamiętać o kontrolowaniu i czyszczeniu zarówno przewodów powietrza, jak i filtrów.

Jeszcze inną przyczynę stanowić może overspeeding, czyli praca z nadmierną prędkością obrotową. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku niestałego dopływu powietrza do turbosprężarki, zużycia wtryskiwaczy bądź modyfikacji fabrycznego oprogramowania komputera, który steruje silnikiem. Najczęstszym objawem overspeedingu jest efekt tzw. „pomarańczowej skórki”, czyli zwiększenie rozmiaru koła kompresji i spowodowanie pęknięć na jego materiale.

Jesteśmy naprawdę blisko Ciebie - przyjmujemy zlecenia z całej Polski: Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała, Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski, Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów, Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice, Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice

Województwo: Mazowieckie, Śląskie, Wielkopolskie, Małopolskie, Dolnośląskie, Łódzkie, Pomorskie, Lubelskie, Podkarpackie, Kujawsko-pomorskie, Zachodniopomorskie, Warmińsko-mazurskie, Świętokrzyskie, Podlaskie, Opolskie, Lubuskie.

Bosch Service Pawlik

ul. KEN 20

37-450 Stalowa Wola, woj. podkarpackie

tel. 601 856-277

pawlik.sw@bosch-service.pl

Dołącz do grona zadowolonych Klientów!

100% Zaufania